Geschatte leestijd: 6 minuten

Zoals bij al het schrijven, vereist het schrijven van blogposts vaardigheid. Om je lezer geïnteresseerd te houden, moet je nadenken over de structuur van je artikel en mooie artikelen schrijven. Je kan jouw lezers helpen de kern van een bericht te begrijpen door koppen, subkoppen en duidelijke paragrafen te bieden. Als mensen een artikel begrijpen en leuk vinden, zullen ze veel sneller geneigd zijn om het te delen en te tweeten – en dat zal je ranking verhogen. Dus, als je je ranking wilt verbeteren, verbeter dan je schrijfvaardigheid. Begin met deze tips voor het schrijven van een SEO-vriendelijke blogpost!

Schrijven voor SEO-doeleinden en schrijven om jouw publiek aan te trekken en te boeien kunnen twee tegenstrijdige doelen lijken. Ik ben het hier totaal niet mee eens. Inderdaad, als je een leesbare en SEO-vriendelijke blogpost wilt, moeten de woorden die je wil vinden op een zeer prominente plaats staan. Maar overmatig gebruik van zoekwoorden bemoeilijkt de leesbaarheid van jouw tekst, wat je absoluut niet wil doen.

Dit bericht bevat tips voor het schrijven van blogberichten die zowel leesbaar als SEO-vriendelijk zijn. Deze twee doelen moeten altijd hand in hand gaan.

Voordat je gaat schrijven: zoekwoordonderzoek

Voordat je kunt beginnen met schrijven, moet je keywordonderzoek doen. Als je de zoekresultaten wilt domineren, moet je erachter komen welke woorden jouw doelgroep daadwerkelijk zoekt. Dit zijn de onderwerpen waarover je zou moeten schrijven en de woorden die je in jouw tekst zou moeten gebruiken.

Nu, laten we beginnen met enkele schrijftips!

Belangrijke schrijftips voor goede blogposts

Bovenal moet je blogpost een goed bericht zijn! Bij het starten van een nieuw bericht beginnen veel bloggers te schrijven en typen ze wat er in hun hoofd opkomt. Hoewel dit voor sommige mensen met natuurlijke schrijftalenten kan werken, hebben anderen misschien wat hulp nodig. Persoonlijk volg ik altijd deze ‘regels’ bij het bloggen.

1. Denk na voordat je schrijft!

Denk goed na over de boodschap van je stuk. Wat wil je je lezers vertellen of welke centrale vraag wil je beantwoorden? Wat is het doel van jouw artikel? En wat wil jij dat jouw lezers doen aan het einde van de pagina? Schrijf de antwoorden op deze vragen op voordat je begint.

2. Bedenk een structuur voor je blogpost

Begin jouw bericht door een duidelijke structuur te creëren. Elke post zou dit sowieso moeten hebben:

  • een soort introductie (waarin je je onderwerp introduceert)
  • een body (waarin de hoofdboodschap is geschreven)
  • een conclusie (die de belangrijkste ideeën zou moeten samenvatten of een conclusie moet laten zien)

Schrijf op wat je in alle drie de secties wilt zeggen. Je hebt nu een soort samenvatting van jouw bericht. Nu kan het echte schrijven beginnen.

3. Gebruik paragrafen

Iedereen gebruikt paragrafen, maar niet iedereen gebruikt ze goed. Begin elke nieuwe zin niet op een nieuwe regel, alleen maar omdat het er goed uitziet. Er moet een logische reden zijn om een nieuwe alinea te starten. Elke alinea zou een eigen idee of onderwerp moeten hebben. Vraag jezelf af wat het belangrijkste idee van elke paragraaf is. Je zou dat hoofdidee in slechts één zin kunnen samenvatten. Als je meer zinnen nodig hebt, voeg je meer alinea’s toe.

4. Gebruik koppen

Koppen structureren de hele pagina, gebruik ze dus. Ze zijn niet alleen belangrijk voor de leesbaarheid, maar ook voor SEO. Koppen helpen Google ook om de belangrijkste onderwerpen van een lange post te begrijpen en kunnen daarom helpen bij jouw rangschikking. Als je wilt dat mensen hun weg vinden door jouw artikelen, moet je subkoppen gebruiken om mensen te leiden, ze te helpen jouw pagina te scannen en de structuur van jouw artikelen te verduidelijken. Zorg ervoor dat je jouw zoekwoorden gebruikt in sommige van de subkoppen, maar niet in elk van deze, omdat het de tekst onhandig en onnatuurlijk maakt, waardoor mensen verder lezen.

5. Gebruik signaalwoorden

Signaalwoorden helpen mensen om door jouw tekst te bladeren en de belangrijkste ideeën te begrijpen. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat er drie redenen zijn waarom mensen jouw product kopen. Gebruik signaalwoorden als: ‘eerst en vooral’; ‘Ten tweede’ en ‘eindelijk’. Ook geven woorden als ‘niettemin’, ‘zeker’ en ‘inderdaad’ een duidelijk signaal aan jouw lezers. Lezers zullen onmiddellijk begrijpen dat een conclusie zal volgen na woorden als ‘consequent’, ‘dus’ of ‘om deze reden’. Signaalwoorden zijn daarom erg belangrijk om structuur aan jouw tekst toe te voegen.

6. Laat andere mensen jouw bericht lezen

Voordat je jouw bericht publiceert, laat iemand dit eerst lezen. Vraag hen of ze het hoofdconcept van je bericht begrijpen en nodig ze uit om eventuele typefouten en grammaticale fouten te corrigeren.

7. Optimaliseer de lengte van jouw artikel

Zorg ervoor dat jouw artikelen minimaal 300 woorden bevatten. Google houdt van lange artikelen, maar als je artikel te lang is – en niet zo gemakkelijk te lezen – kan het gebruikers afschrikken. Probeer alleen lange artikelen te schrijven als je weet dat je een ervaren schrijver bent. En vergeet niet om je focus-keyphrase af en toe te gebruiken!

Als je al berichten hebt geschreven over hetzelfde onderwerp als je huidige bericht, vergeet dan niet om deze berichten aan elkaar te linken. Het zal je post sterker maken omdat je enige autoriteit over het onderwerp toont. Daarnaast is je linkstructuur ook belangrijk voor je Google-rank. En natuurlijk kunnen lezers ook geïnteresseerd zijn in het lezen van deze gerelateerde berichten.

9. Voeg regelmatig nieuwe berichten toe

Regelmatig nieuwe blogposts aan jouw website toevoegen vertelt Google dat jouw website in leven is. Als het geen actieve website is, crawlt Google het minder vaak en dit kan een negatief effect hebben op jouw positie. Maar plaats niet alleen voor het plaatsen van berichten. Zorg ervoor dat je artikelen van hoge kwaliteit plaatst: informatieve, goed geschreven artikelen die passen bij de zoekintentie van mensen.

10. Gebruik de Yoast SEO plugin

De analysetool in de Yoast SEO-plugin helpt je bij het schrijven van SEO-vriendelijke en leesbare blogposts. Begin met het kiezen van jouw zoekwoord, omdat dit de belangrijkste zoekterm is waar mensen naar op zoek zijn. Vervolgens voert het allerlei controles uit om te zien of jouw bericht goed is geoptimaliseerd.

Als je een relatief SEO-vriendelijke blogpost schrijft (gebaseerd op de hierboven besproken aspecten), zal de plugin dit aangeven met een groene stip. Pagina’s met groene bullets helpen je de positie van de pagina’s op jouw website te verbeteren.

Heb je nog vragen over dit artikel, laat hieronder een reactie achter en we zullen je vraag zo snel mogelijk beantwoorden.

Vond je dit artikel waardevol? Deel het op social media zodat wij meer mensen met hun WordPress website kunnen helpen.

Je bent er bijna...


Waar mogen we hem naartoe sturen?

You have Successfully Subscribed!

WordPress APK Checklist

Jouw WordPress website weer helemaal gezond en up-to-date krijgen?

You have Successfully Subscribed!