Gebruikers verwachten een snelle website. De wereld wordt steeds mobieler en klanten verwachten diensten on-demand en feilloos afgeleverd. Een langzame website kan serieuze schade doen aan jouw positie in Google.

Google begrijpt dat de tijd die een website nodig heeft om een pagina te laden invloed heeft op de gebruikerservaring van jouw bezoeker. Wachten op content, niet in staat zijn de pagina te gebruiken en zelfs kleine vertragingen. 

Die vertragingen kostten niet alleen tijd, maar ook geld. Onderzoek van een tijd terug (2016) laat zien dat 53% van de mobiele bezoekers jouw website zullen verlaten als deze niet binnen drie seconden geladen is. En dit heeft op lange termijn een slechte invloed op jouw merk.

Het is dus zeker geen verassing dat Google de snelheid meerekent bij het ranken van jouw website in de zoekresultaten. Dat doen ze al sinds 2010. Recenter, in 2018, de snelheid van jouw website op mobiele apparaten is nog belangrijker geworden dan dat deze al was.

Google begrijpt dat een goede gebruikerservaring, een sneller gebruikerservaring is.

Frustratie doet jouw bezoeker pijn, en is dus slecht voor jouw rankings.

En het is niet alleen Google. Onderzoek vanaf het hele internet met betrekking tot gebruikerservaring, laat zien dat snelheid een grote rol speelt bij de ervaring van de gebruiker.

  • 47% van de mensen verwacht een website die in minder dan 2 seconden laadt.
  • 20% van de gebruikers verlaat hun winkelwagen als het betalingsproces te lang duurt.
  • Amazon ervaart dat elke 100ms langzamer hun 1% in sales kost.
  • De BBC ervaart 10% minder gebruikers bij elke seconde dat het langer duurt om de website te laden.

Dit heeft er allemaal mee te maken dat een bezoeker zich niet gefrustreerd wil voelen. Slechte ervaringen betekenen dat ze ergens anders heen gaan, andere websites en jouw diensten bij de concurrent afnemen.

Dit gedrag wordt eenvoudig door Google bijgehouden (doormiddel van bounce-rates terug naar de zoekresultaten pagina, korte bezoektijden en andere signalen) en worden zwaar meegerekend bij de ranking van jouw website. 

Google wil een sneller web

Snelheid is niet alleen goed voor de gebruikers. Het is ook goed voor Google. Trage websites zijn vaak traag omdat ze niet efficient zijn. Ze laden te veel grote bestanden, de media is niet geoptimaliseerd, of ze maken geen gebruik van moderne technieken om hun pagina’s weer te geven.

Dit betekent dat Google meer bandbreedte nodig heeft, meer resources nodig heeft en dus meer geld uit moet geven.

Over het hele internet, elke milliseconde die zij kunnen besparen, elke byte die ze niet hoeven te verwerken, telt snel op. Vaak kunnen kleine, simpele aanpassingen websites veel sneller maken. Zonder negatieve effecten voor jouw website.

Een sneller web is beter voor de gebruikers en bespaart Google veel geld. Waar je het ook voor doet, het is goed voor jou om een snelle website te hebben.

Let’s make a fast website!

Totaal niet verassend, maar veel van de beste artikelen over het optimaliseren van jouw website kun je vinden op de website van Google zelf.

Wij raden aan dat je de “Web Fundamentals documentation” van Google bestudeerd zodat je de technieken van het optimaliseren gaat begrijpen en aan een snellere website kan gaan bouwen.

Heb je echter geen zin om zelf met jouw website bezig te gaan en kan jij je tijd wel beter besteden? Wij helpen je graag bij het optimaliseren van jouw website. Klik hier voor meer informatie!

Heb je nog vragen met betrekking tot dit onderwerp, laat het weten in de reacties hieronder.