Ga naar de inhoud

Hoe kan je Google Docs in WordPress importeren (3 manieren)

Door Koen Schipper op 16 mei, 2023

Geschatte leestijd: 11 minuten

Ben je op zoek naar een manier om eenvoudig Google Docs te importeren naar WordPress?

Misschien schrijft je liever je berichten in Google Drive, maar het importeren van die inhoud in WordPress is niet eenvoudig. Als je een Google Doc probeert te kopiëren en te plakken in WordPress, dan krijg je veel ongewenste HTML-tags, en soms kun je zelfs alle oorspronkelijke opmaak verliezen.

In dit artikel laten we je zien hoe je eenvoudig Google Drive documenten kunt toevoegen aan je WordPress website.

Waarom Google Docs importeren in WordPress?

Je schrijft blogs misschien liever in Google Docs, dan in de post editor van WordPress.

Als je gastberichten accepteert in WordPress, dan zou je auteurs zelfs kunnen vragen om hun werk als Google Doc te versturen, in plaats van ze toegang te geven tot het dashboard door gebruikersregistratie in WordPress toe te staan.

Wanneer het echter tijd is om het document van Google Drive naar WordPress te importeren, kun je tegen wat problemen aanlopen. Als je de tekst van het Google Doc direct in de WordPress editor kopieert/plakt, dan kan het extra HTML tags toevoegen, met name en tags.

Je kunt ook ongewenste regeleinden krijgen en een deel van de oorspronkelijke Google Doc opmaak verliezen. Dit betekent dat je elke post handmatig moet doorlopen en deze problemen moet oplossen, wat veel tijd en moeite kan kosten.

Met dat gezegd hebbende, laten we eens kijken hoe je eenvoudig Google Docs naar WordPress kunt importeren zonder opmaakproblemen of extra code.

Volg gewoon de links hieronder om direct naar de methode te springen die je wilt gebruiken.

Methode 1. De Copy/Paste methode gebruiken (snel en gemakkelijk)

Als je regelmatig Google Docs importeert naar WordPress, dan raden we je aan de tijd te nemen om een WordPress plugin in te stellen die in onze andere methoden wordt genoemd.

Als je echter gewoon een enkel document wilt importeren, dan kun je altijd nog een andere webtool gebruiken om ervoor te zorgen dat het document netjes en klaar voor gebruik is.

Dit houdt meestal in dat je de tekst uit je Google Doc kopieert naar een app van een derde partij of een online dienst. Vaak verwijdert dit de ongewenste tags en opmaakfouten.

Je kunt dan doorgaan en de tekst uit de tussenpersoon app of online dienst kopiëren en in de WordPress blok editor plakken.

Dit is eerder een workaround dan een fix, en de resultaten kunnen soms onvoorspelbaar zijn. Er is altijd een kans dat de door jou gekozen tussenpersoon sommige fouten verwijdert en andere niet. Het kan ook zijn eigen code toevoegen, die veel voorkomende WordPress fouten kan veroorzaken.

Je hoeft echter geen nieuwe plugin of dienst in te stellen. Met dat in gedachten is dit een goede optie als je gewoon een klein aantal Google Docs wilt importeren in WordPress.

Er zijn veel verschillende diensten die je kunt gebruiken, maar wij raden aan Grammarly te gebruiken.

Grammarly doet goed werk door de opmaak van Google Docs te behouden, terwijl ongewenste HTML-tags worden verwijderd. Het is ook een online dienst, dus je kunt het overal gebruiken met een internetverbinding.

Als extra bonus markeert Grammarly spelfouten, typefouten en interpunctiefouten. Het kan ook suggesties doen om je schrijven te verbeteren door de toon te veranderen, verwarrende tekst te verduidelijken en nog veel meer.

Op deze manier kan je de kwaliteit van je schrijven verbeteren voordat je het importeert in je WordPress website. Houd er rekening mee dat Grammarly geen afbeeldingen ondersteunt, dus je moet alle beeldbestanden apart uploaden via de WordPress mediabibliotheek.

Als je nog geen Grammarly account hebt, ga dan naar de website en klik op de ‘Get Grammarly It’s Free’ knop.

Je kunt je dan aanmelden voor Grammarly met een bestaande Google-, Facebook- of Apple-account. Een andere optie is om een e-mailadres in te voeren en vervolgens een wachtwoord en gebruikersnaam aan te maken.

Na het aanmaken van een account kom je op het Grammarly dashboard. Om een Google Doc te importeren, klik je op ‘New’.

Dit opent de Grammarly editor.

Open in een nieuw tabblad het Google Doc dat je wilt importeren in WordPress en kopieer alle tekst. Je kan deze inhoud dan plakken in de Grammarly editor.

Grammarly zal eventuele problemen met je tekst markeren en zijn aanbevelingen tonen in het rechtermenu. Het is een goed idee om deze feedback door te lezen en je bericht te optimaliseren voordat je naar de volgende stap gaat.

Wanneer je klaar bent om de Google Doc in WordPress te importeren, ga je gang en kopieer je de tekst in de Grammarly editor.

Schakel nu over naar het WordPress dashboard en open het bericht of de pagina waarin je de Google Doc wilt importeren.

Ga daarna gewoon door en plak de inhoud in de inhoudseditor.

Grammarly doet goed werk door ongewenste HTML tags te verwijderen met behoud van de Google Drive opmaak. We raden echter nog steeds aan om de code van de pagina te bekijken, om er zeker van te zijn dat er geen problemen zijn.

Dit is heel eenvoudig te doen met de WordPress code editor, die is ingebouwd in Gutenberg.

Om deze te openen, klik je gewoon op het pictogram met de drie stippen in de rechterbovenhoek van het scherm, en selecteer je vervolgens ‘Code-editor.’

Je kunt nu alle ongewenste HTML-tags of fouten uit het bericht verwijderen.

Als je tevreden bent met hoe de pagina eruitziet. Klik dan op de knop ‘Bijwerken’ of ‘Publiceren’ om de inhoud live te zetten.

Er zijn andere hulpmiddelen die je hiervoor kunt gebruiken, zoals StripHTML, maar dit hulpmiddel en vele andere die je online kunt vinden verwijderen alle code en geven platte tekst terug.

Daarom raden we aan Grammarly te gebruiken voor de beste resultaten bij het behoud van rijke opmaak.

Methode 2. Download het Google-document als webpagina (importeert tekst en afbeeldingen)

Het kopiëren en plakken van Google Drive documenten in een tussenpersoon dienst zoals Grammarly is snel, maar het kan onvoorspelbare resultaten geven. Een andere optie is om de Google Doc te downloaden als een webpagina. En dan het bestand te importeren in WordPress.

Dit is meestal voorspelbaarder, en je hoeft geen aparte plugin of dienst te configureren.

Deze methode plakt ook eventuele afbeeldingen uit het oorspronkelijke Google Doc in de pagina of post, samen met de tekst.

Wij raden echter aan deze functie te negeren en in plaats daarvan alle afbeeldingsbestanden afzonderlijk toe te voegen met behulp van de mediabibliotheek van WordPress. Zo kun je voor elk bestand het bijschrift en de alt-tekst van de afbeelding instellen. Wat het hergebruik van de afbeeldingen op je website vergemakkelijkt.

Om een Google Doc als webpagina te downloaden, open je het document in je Google Drive-account. Klik vervolgens op ‘Bestand’ in de werkbalk, gevolgd door ‘Downloaden’ en ‘Webpagina’.

Dit slaat het Google Doc op als een zip-archief. Het document zelf wordt een HTML-bestand, en elke afbeelding wordt opgenomen als een eigen bestand.

Als je een Mac-gebruiker bent, zoek dan gewoon het bestand op je computer en klik erop met de rechtermuisknop of Control-klik. In het menu dat verschijnt, selecteer je ‘Openen met’ en vervolgens ‘Google Chrome’.

Zie je ‘Google Chrome’ niet als optie, klik dan op ‘Andere…’ en kies vervolgens Google Chrome in de popup die verschijnt.

Als je op een Windows-computer zit, klik dan met de rechtermuisknop op de map en selecteer ‘Alles uitpakken’. Je kunt dan rechts klikken op het .html-bestand en ‘Openen’ kiezen, gevolgd door ‘Google Chrome’.

Dit opent een HTML-versie van jouw Google Doc in een nieuw tabblad, met alle correcte opmaak en afbeeldingen. Je kunt nu doorgaan en deze inhoud kopiëren.

Met dat gedaan, ga naar het dashboard van WordPress en open de pagina of het bericht waar je de inhoud wilt toevoegen.

Je bent nu klaar om de Google Doc in WordPress te plakken.

Meestal zou dit alle opmaak op zijn plaats moeten houden. Maar het is nog steeds een goed idee om de code van de post te bekijken op eventuele fouten. Je kunt de WordPress code editor openen door hetzelfde proces te volgen als hierboven beschreven.

Als je klaar bent om het document live te zetten op je WordPress blog, klik je gewoon op de knop ‘Bijwerken’ of ‘Publiceren’.

Methode 3. De Mammoth .docx Converter Plugin gebruiken (aanbevolen)

Als je veel Google Docs moet importeren in WordPress, dan is het de moeite waard om een aparte plugin te installeren.

Wij raden Mammoth .docx converter aan, omdat die alle opmaak en afbeeldingen uit een Google Doc haalt en omzet in foutloze HTML-code.

Als de Google Doc afbeeldingen bevat, dan zal Mammoth die automatisch importeren in WordPress. Dus dit is ook een goede keuze als je afbeeldingen wilt overzetten.

Houd er wel rekening mee dat Mammoth de oorspronkelijke bestandsnaam van de afbeelding gebruikt. Dus misschien wil je de afbeeldingen hernoemen voordat je ze toevoegt aan het Google Doc en de import start.

Als je dat gedaan hebt, moet je de Mammoth-plugin installeren en activeren. Als je hulp nodig hebt, bekijk dan onze gids over hoe je een WordPress-plugin installeert.

Om een document te importeren met Mammoth, begin je met het te openen in je Google Drive. Selecteer in de werkbalk ‘Bestand’.

In het dropdown menu dat verschijnt, klik je op ‘Download’ en vervolgens op ‘Microsoft Word (.docx).’

Je hoeft dit document niet te openen, dus je hebt Microsoft Word niet nodig.

Google zal het bestand nu naar je computer downloaden als een .docx bestand.

Open in het WordPress dashboard de pagina of post waar je de Google Doc wilt importeren. Direct onder de editor zie je een nieuwe Mammoth .docx converter sectie.

Je kunt nu doorgaan en op de knop ‘Bestand kiezen’ klikken.

Selecteer in de popup uw .docx-bestand en klik vervolgens op ‘Openen’.

Mammoth zal nu alle inhoud van het Google Doc importeren. Standaard zal Mammoth deze inhoud weergeven in zijn ‘Visuele’ weergave. Die vergelijkbaar is met hoe het er op je website uit zal zien.

Wil je de code controleren op fouten, klik dan gewoon op de knop ‘Raw HTML’.

Je kunt nu eventuele wijzigingen aanbrengen in de HTML van de post.

Als je tevreden bent met hoe de inhoud eruitziet. Kun je deze aan de pagina of het bericht toevoegen door op de knop ‘Invoegen in editor’ te klikken.

Mammoth voegt de inhoud nu toe aan de hoofdposteditor. Als je tevreden bent met het resultaat, klik dan op ‘Publiceren’ of ‘Bijwerken’ om de inhoud op je website te plaatsen.

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om te leren hoe je eenvoudig Google Docs kunt importeren naar WordPress.

Heb je vragen naar aanleiding van dit blog laat dan gerust een reactie achter en we helpen je graag!

Wil je nog meer leren over WordPress websites en het onderhoud ervan, kijk dan verder naar de onderstaande artikelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *