fbpx

Als jouw website vrij nieuw is zal Google de tijd nemen om jouw website te crawlen. Google zal nieuwe pagina’s of wijzigingen laten zien in de zoekresultaten. In dit artikel zal ik jou laten zien hoe je Google kan vragen jouw website opnieuw te crawlen zodat wijzigingen sneller in Google zijn doorgevoerd.

Wanneer en waarom zou je Google moeten vragen om jouw website opnieuw te laten crawlen?

Wanneer een nieuwe pagina of bericht wordt toegevoegd aan jouw WordPress website, Google zal de tijd nemen om deze nieuwe URLs te crawlen. Voor het updaten van bestaande URLs heeft Google evenveel tijd nodig.

Op het moment dat je Google handmatig vraagt om jouw website opnieuw te crawlen, zal Google jouw nieuwe URLs in de queue zetten om geïndexeerd te worden. Een Google search bot zal beginnen met het opnieuw crawlen van de URLs van jouw website één voor één. Google zal deze uiteindelijk laten zien in de zoekresultaten.

Enkele redenen voor het vragen van Google om de URLs opnieuw te crawlen zijn:

  1. Wanneer je een nieuwe pagina of bericht toevoegt.
  2. Wanneer je een bestaande pagina of bericht wijzigt.
  3. Als je denkt dat een pagina geïndexeerd moet worden, maar jij deze niet kan vinden.

Voor de eerste twee hier boven genoemde opties, kan je het proces automatiseren doormiddel van XML sitemaps. Google is redelijk goed in het indexeren van websites, want after all, dat is hun business. 

Toch hebben we gezien dat sommige pagina’s verdwijnen van Google (zonder reden). Soms is het dan genoeg om Google te vragen jouw website opnieuw te crawlen om de pagina weer te laten verschijnen.

Dat gezegd te hebben, laten we eens gaan kijken hoe je Google kan vragen jouw website opnieuw te crawlen.

Google vragen jouw website opnieuw te crawlen

Allereerst moet je jouw site aanmelden bij Google zodat zij automatisch jouw website starten te crawlen. Alhoewel, je kan altijd Google vragen jouw website opnieuw te crawlen als je dingen gewijzigd hebt of er nieuwe URLs zijn bijgekomen.

Je kan de volgende stappen volgen om Google te vragen jouw website opnieuw te crawlen.

Stap 1: De URL inspectie tool gebruiken om jouw URLs opnieuw te crawlen

De URL inspectie tool is beschikbaar in de nieuwe en geüpdate versie van Google search console (eerder bekend als Google webmaster tools). Deze tool helpt jou problemen te herkennen gerelateerd aan jouw URLs en ze bieden oplossingen aan om jouw URLs te indexeren in Google. 

In de nieuwe versie van Google search console, moet je de property of de website selecteren om de URL index status te controleren.

Note: Als je nog geen websites hebt aangemeld bij Google search console dan moet je dit eerst even doen.

Nadat je de property hebt geselecteerd, moet je naar de URL inspectie tool gaan aan de linkerkant en vul hier de URL in die je wil inspecteren.

Dit geeft jou de data van jouw URL en laat dit zien in het Google search console dashboard.

Als jouw URL bekend is bij Google, dan zul je een succes bericht krijgen met bruikbare informatie over jouw link. Je kan de informatie uitklappen en kijken of er problemen zijn die opgelost moeten worden. Mocht dit niet het geval zijn, dan zie je het aanmeldingsverzoek aan Google om jouw URL opnieuw te crawlen en indexeren.

Mocht je URL echter niet bekend zijn bij Google, dan krijg je errors te zien en een mogelijke oplossingen om jouw URL te laten indexeren door Google.

Je kan de problemen oplossen en de URL opnieuw inspecteren tot je het succes bericht te zien krijgt. Daarna is er automatisch een verzoek verstuurd om jouw link opnieuw te crawlen. Herhaal deze stappen voor al jouw URLs die je opnieuw wil laten crawlen.

Stap 2: Een XML sitemap aanmelden om een URL opnieuw te laten crawlen

Als je er nog steeds niet zeker van bent dat Google jouw URLs wel indexeert, dan kan je altijd simpel je aangepaste XML sitemap aanmelden via Google search console. Sitemaps zijn de snelste manier om nieuwe URLs geïndexeerd te krijgen.

Voor deze stap raden wij aan de Yoast SEO plugin te gebruiken, deze plugin biedt makkelijke instellingen met betrekking tot het aanmaken van een XML sitemap.

In jouw WordPress back-end, ga naar SEO >> Algemeen. Onder de functies sectie dien je de XML sitemaps instelling aan te zetten.

Vergeet niet op de wijzigingen opslaan knop te drukken.

Vervolgens kan je de aangepaste sitemap bekijken door op het vraagtegen te drukken naast het XML-sitemaps kopje. Als jouw nieuwe URLs zichtbaar zijn in het XML bestand kan je deze vervolgens aanmelden bij Google search console.

Om de XML sitemap aan te melden dien je weer naar Google search console te gaan en ga naar Sitemaps in het linker menu. Voeg hier jouw sitemap in en klik op de verzenden knop.

Deze aangepaste sitemap vraagt de Google bots om jouw website snel weer opnieuw te crawlen en de nieuwe URLs te indexeren en weer te geven in de zoekresultaten.

Note: je hoeft maar één keer je sitemap aan te melden. Google crawled jouw sitemap op een regelmatige basis, en zal aangepaste of nieuwe berichten snel crawlen.

Heb je nog vragen over dit artikel, laat hieronder een reactie achter en we zullen je vraag zo snel mogelijk beantwoorden.

Vond je dit artikel waardevol? Deel het op social media zodat wij meer mensen met hun WordPress website kunnen helpen.

Wil jij meer resultaten uit jouw WordPress website?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang de Snelheid Optimalisatie Checklist als gratis welkomstgeschenk!

You have Successfully Subscribed!