Ga naar de inhoud

Denk aan negatieve SEO

Door Koen Schipper op 5 mei, 2023

Geschatte leestijd: 2 minuten

Negatieve SEO is een cruciaal onderwerp, omdat veel mensen niet weten hoe ze ermee om moeten gaan.

Bij SEO wil je meestal backlinks krijgen van andere sites, wat helpt om je domein- en pagina-autoriteit op te bouwen. Maar het manipuleren van links is tegen de richtlijnen van Google, dus u kunt een link penalty krijgen als uw site wordt gemarkeerd als betrokken bij link schemes.

Dit is waar negatieve SEO om de hoek komt kijken. Iedereen kan naar uw website linken, dus als iemand het kan laten lijken alsof u de zoekresultaten manipuleert door veel links toe te voegen, kan uw website een link penalty krijgen. Hierdoor kan uw website verkeer verliezen of uit de zoekresultaten worden geweerd.

Daarom moet u uw backlinkprofiel in de gaten houden. U kunt snel onderzoek doen als u plotselinge pieken in backlinks ziet of links die ongebruikelijke, vaak volwassen-thema’s bevatten.

Zo ontdekte een bedrijf in één geval meer dan 200.000 backlinks van lage kwaliteit die naar zijn site verwezen. Het duurde meer dan twee jaar om de rommel op te ruimen.

Op het eerste gezicht lijkt dit niet eerlijk, want je kunt niet voorkomen dat iemand een slechte backlink naar je site maakt. Om dit recht te zetten, hebben Google en Bing Disavow-tools ontwikkeld, waarmee website eigenaren URL’s en domeinen kunnen markeren die zoekmachines moeten negeren om zichzelf te beschermen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *