Ga naar de inhoud

Wat is een WordPress slug?

Door Koen Schipper op 8 april, 2018

Geschatte leestijd: 3 minuten

In WordPress verwijst de “slug” naar het deel van het adres van een webpagina dat verschijnt na de domeinnaam. Een eenvoudig WordPress slug voorbeeld zou zijn als je een blog post bezoekt op www.voorbeeld.nl/blog-post, dan is “www.voorbeeld.nl” de domeinnaam, en “blog-post” de post slug.

Standaard zal de slug van elk bericht dat je publiceert hetzelfde zijn als de titel, alleen kleine letters en met streepjes in plaats van spaties. Als je bijvoorbeeld een blog begint en een bericht schrijft met de titel “Mijn eerste blogbericht”, dan is de standaardslug “mijn-eerste-blogbericht”.

U kunt de slug gemakkelijk wijzigen voordat u publiceert, of zelfs de standaardslug aanpassen nadat u een pagina hebt gepubliceerd.

Waarom zou je de slug van je post willen aanpassen? Wel, slugs helpen om een pagina op een website op een gebruiksvriendelijke manier te identificeren. Ze kunnen bezoekers en zoekmachines helpen de inhoud van een pagina te bepalen. Het aanpassen van je slugs kan de SEO-rangschikking van je site helpen verbeteren en een betere gebruikerservaring voor bezoekers creëren.

Waarvoor wordt een WordPress Slug gebruikt?

Het doel van een WordPress slug is het creëren van gebruiksvriendelijke URL’s die lezers en zoekmachines helpen te weten waar uw inhoud over gaat.

Zie het als het benoemen van een bestand op je eigen computer. Als je een bestand ziet met de naam “2023-familiefoto.jpg”, weet je wat je kunt verwachten als je het opent. Dat maakt het veel gemakkelijker dan een naam als “IMG3256.jpg”.

Het bewerken van slugs is handig als een posttitel erg lang is, of als je de inhoud vaak gaat bijwerken. Je wilt bijvoorbeeld niet de slug “juli-2023-deals” gebruiken als je dat bericht elke maand bijwerkt met nieuwe deals.

Hoe schrijf je een SEO-vriendelijke Slug?

De URL van een webpagina is een van de factoren waar zoekmachines naar kijken wanneer ze de inhoud van een pagina proberen te begrijpen, en hoe ze die in de zoekresultaten moeten rangschikken.

Als u de inhoud van uw website hoger in de zoekresultaten wilt plaatsen en meer verkeer wilt krijgen, moet u overwegen om SEO-vriendelijke slugs te schrijven wanneer u een nieuw bericht publiceert.

Hier zijn een paar SEO tips om in gedachten te houden bij het publiceren van een nieuw bericht of pagina:

Vermijd het gebruik van datums in je slug. Zo voorkomt u dat uw bericht er verouderd uitziet op uw website, in zoekresultaten en op andere plaatsen.

Bepaal je slug voordat je hem publiceert. Je kunt een slug veranderen nadat je een bericht hebt gepubliceerd, maar dan verandert ook de URL. Vergeet niet dat dit permanente links zijn naar specifieke berichten.

Als je een slug verandert, kunnen je bezoekers en zoekmachines je inhoud niet meer vinden als ze naar de oude permalink gaan. Om dat op te lossen, raden we aan om omleidingen naar de URL van je berichten in te stellen met behulp van een omleidingsplugin.

Houd je slugs kort en beschrijvend. Zorg ervoor dat je het belangrijkste trefwoord waarvoor je wilt ranken in de slug opneemt. Gebruik woorden die de inhoud van je bericht helpen beschrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *