Geschatte leestijd: 5 minuten
“Als je wilt dat jouw berichten worden gerankt in Google, moet je schrijven over long tail keywords”. Je hebt dit algemene SEO-advies waarschijnlijk eerder gelezen. Maar wat bedoelen we hiermee? En waarom zou je hierover schrijven? In dit artikel zal ik uitleggen wat long tail-keywords zijn en hoe ze je kunnen helpen bij het ranken in Google. Inclusief voorbeelden!
Wat zijn long tail keywords?
Bij SEO maken we onderscheid tussen hoofdzoekwoorden en long tail-keywords. Een long tail keywords is specifieker dan een hoofdzoekwoord en meestal bestaat het uit meer woorden, maar niet noodzakelijkerwijs uit woorden. Het hoofdzoekwoord is een algemene term waar veel mensen over schrijven. Een long tail keyword is een specifieker onderwerp of een subonderwerp van de hoofdterm. Gewoonlijk maken minder mensen content over dit onderwerp.

Hoe helpen deze keywords jou om te ranken?
Het idee is vrij eenvoudig. Zoals hierboven vermeld, is er minder inhoud op het web over long tail keywords, omdat er minder mensen over hebben geschreven. Minder inhoud betekent minder concurrentie! Omdat de concurrentie niet zo fel is, is het gemakkelijker om andere webpagina’s te verslaan met inhoud over long tail keywords in zoekmachines.
Bovendien zou je kunnen ontdekken dat het gemakkelijker is om een specifieke zoekactie met long tail keywords te targeten. Zoekintentie is het waarom achter een zoekopdracht: wil iemand gewoon informatie of is hij/zij op zoek naar iets om te komen? Of zoekt hij/zij helemaal iets anders?
Voorbeeld van een long tail keyword
Laten we een voorbeeld bekijken. Een voorbeeld van een hoofdzoekwoord of zoekzin is [educatieve boeken voor kinderen]. Er zijn veel boekverkopers, uitgevers en bloggers die over educatieve boeken schrijven. Als je net met jouw website begint, is het vrijwel onmogelijk om deze term te gebruiken. Je zou moeten concurreren met Bol.com, Amazon en dergelijke.
Wat je moet proberen, is je richten op een niche voor je blog of je winkel. Het vinden van een niche betekent gericht zijn op een zeer specifieke groep mensen. Je kunt dit doen door zeer specifieke inhoud te maken: inhoud over long tail keywords! Een voorbeeld van een long tail keyword kan zijn: [educatieve boeken voor autistische tieners]. Als je inhoud van hoge kwaliteit schrijft over een dergelijk gespecialiseerd onderwerp, kun je de competitie verslaan voor die long tail terms. Als je je richt op zoekers die boeken willen kopen, kan je die term opnemen en jouw inhoud toespitsen op het beantwoorden van deze zoekopdracht. Misschien kan je ook een lokale zoekopdracht uitvoeren: [waar educatieve boeken voor autistische tieners in Utrecht te koop zijn] .
Lange termijn strategie
Je denkt misschien: “Maar ik wil ranken voor het hoofdzoekwoord. Die krijgt heel veel verkeer!” Dat doet het, maar als je op pagina 10 staat voor die vraag, krijg je er niet veel van. Het kan veel verkeer genereren, maar niets dat wordt omgezet in verkoop of vragen. Dus we adviseren om te beginnen met de minder competitieve, long tail keywords. Wanneer je verschillende artikelen over gerelateerde long tail keywords hebt geschreven en je daar op rankt, kan je streven naar een term die dichter bij het hoofdzoekwoord komt.
Laten we teruggaan naar het voorbeeld van [educatieve boeken voor autistische tieners]. Je zou ook kunnen schrijven over [educatieve boeken voor autistische kleuters], [prentenboeken voor autistische kinderen] en [verhalen lezen voor je autistische kind]. Op deze manier komt Google erachter dat je behoorlijk wat gespecialiseerde inhoud over dit onderwerp hebt.
Als je al deze kennis bundelt in bijvoorbeeld een cornerstone artikel, [educatieve boeken voor autistische kinderen] en je ervoor zorgt dat je vanuit al je long tail artikelen linkt naar dit hoofdartikel, vergroot je je kans op ranking voor het cornerstone artikel .
Als dit werkt, kun je beginnen met het schrijven van inhoud van hoge kwaliteit over andere soorten educatieve boeken voor kinderen. Langzaam maar zeker kom je dichter bij de hoofdzoekwoorden. We noemen dit een cornerstone strategie.
Ook nog hogere conversies
Minder concurrentie is niet het enige voordeel van het schrijven over long tail keywords. Als je je op een niche richt, kunnen jouw bezoekers zich gemakkelijker omzetten in klanten, nieuwsbrief abonnees of wat je ook maar wilt bereiken, vooral als je je richt op hun zoekactie. Laten we zeggen dat jouw bezoekers op zoek zijn naar een heel specifiek type boek. Als ze op jouw website terechtkomen, gespecialiseerd in precies dat soort boeken, zullen ze waarschijnlijk de boeken vinden en kopen waarnaar ze op zoek zijn. Nog een reden om je te concentreren op de long tail!
Heb je nog vragen over dit artikel, laat hieronder een reactie achter en we zullen je vraag zo snel mogelijk beantwoorden.
Vond je dit artikel waardevol? Deel het op social media zodat wij meer mensen met hun WordPress website kunnen helpen.